Trenger jeg terapi?

Mange tenker kanskje ting som "er jeg syk nok til å gå i terapi?"..."hva hjelper det vel å snakke om problemene?"... "Dette er bare slik jeg er"... Det er veldig forståelig at det er vanskelig å ta avgjørelsen om å gå i terapi. Jeg tror mange kunne hatt det litt bedre hvis ikke terskelen for å oppsøke en psykolog var så høy. Dessverre erfarer jeg at mange venter veldig lenge med å ta kontakt. Men hvor mye, hvor lenge og hvor ofte skal man egentlig ha det vanskelig før det er en god idé å ta en prat med en psykolog? Det er opp til hver enkelt å vurdere, og alle vil oppleve svingninger og livssmerte i livet, men på ett eller annet tidspunkt kan plagene vi sliter med bli så dominerende og påvirke vår livskvalitet i så stor grad, at det er en god idé å forsøke terapi.  

De fleste er nervøse til den første timen. Ofte begynner de med å si "dette har jeg ikke gjort før, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte". Mange sliter med å vise seg sårbare og har ventet lenge med å be om hjelp. Imidlertid forteller de fleste at de føler en lettelse når de får kommet i gang. 

Video gjengitt med tillatelse fra NPF, trykk her for flere slike videoer. 

Nedenfor er en liste over noen tegn på at du kan ha nytte av terapi:

  • Du har emosjonelle problemer som påvirker deg negativt i sosiale relasjoner, studier, jobb, eller andre arenaer i livet
  • Du trenger å snakke med noen om noe vondt som har skjedd deg eller dine nærmeste, eller noe du har vært vitne til
  • Du har slitt over lengre tid med å takle en stor overgang, endring eller tap
  • Ting som før ga deg glede og mening gir deg ingenting lengre
  • Du klarer ikke å slutte å bekymre deg om alt som kan gå galt
  • Du unngår sosiale situasjoner og isolerer deg selv
  • Du sliter med å håndtere en konflikt
  • Du sliter med å opprettholde positive relasjoner med andre
  • Du har ubehagelige symptomer som stadig kommer tilbake, og som kanskje i seg selv gir deg angst, og kanskje har gjort at du har oppsøkt lege, f.eks. svimmelhet eller hjertebank
  • Du har blitt avhengig av medikamenter eller rusmidler
  • Du har lagt på deg negative vaner som du ønsker å bli kvitt, men ikke vet hvordan
  • Du føler deg alltid stressa
  • Du føler deg prisgitt dine følelser, som du har liten eller ingen kontroll over
  • Du er simpelthen ulykkelig
  • Du har kjent på en form for psykisk smerte og tungsinn over tid og ønsker hjelp med å bli kvitt det
  • Du ender alltid opp i samme situasjon, f.eks. med mennesker som egentlig ikke er bra for deg, eller med å løpe rundt med andres ærend
  • Du ønsker hjelp til å få mer overskudd og glede i hverdagen
  • Du mistrives i ditt parforhold, vil hverken gå eller bli, og vet ikke hva som skal til for å få det bedre
  • Du over tid har kjent på dårlig selvfølelse, selvtillit og et generelt negativt selvbilde
  • Du føler livet er meningsløs og kjenner deg likegyldig til om det skulle skje deg noe
  • Du har fysiske plager som legen ikke har funnet årsak til eller effektiv behandling for, f.eks. stresshodepine, utmattelse, irritabel tarm eller blære, fibromyalig, m.m.