Trenger jeg terapi?

Mange tenker kanskje ting som "er jeg syk nok til å gå i terapi?"..."hva kan det vel hjelpe å snakke om disse problemene?"... "Dette er bare slik jeg er"... Det er veldig forståelig at det er vanskelig å ta avgjørelsen om å gå i terapi, og de fleste pasientene jeg møter har hatt en lang indre prosess og vært mye frem og tilbake på innsiden før de endelig tar kontakt. De psykiske mekansimene som vi trenger hjelp med i terapi kan også gjøre det vanskelige å begynne med terapi overhodet, og det gjør naturlig nok terskelen for å oppsøke hjelp høy. Det er med tungt hjerte jeg observerer hvor lenge folk sliter, og hvor mye som enkelte ganger skal til, før man endelig kan begynne å få hjelp. Men hvor mye, hvor lenge og hvor ofte skal man egentlig ha det vanskelig før det er en god idé å ta en prat med en psykolog? Det er opp til hver enkelt å vurdere, og alle vil oppleve svingninger og smerte i livet, men på ett eller annet tidspunkt kan plagene vi sliter med bli så dominerende og påvirke vår livskvalitet i så stor grad, at det er en god idé å forsøke terapi. Livet innebærer smerte og lidelse, det kan vi ikke unngå, men terapi handler om å gjøre noe med den smerten og lidelsen som kommer oppå den vi allerede er nødt til å erfare. 

De fleste er veldig nervøse til den første timen. Ofte begynner de med å si "dette har jeg ikke gjort før, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte". Mange sliter med å vise seg sårbare og har ventet lenge med å be om hjelp. Imidlertid forteller de fleste at de føler en lettelse når de får kommet i gang. 

Video gjengitt med tillatelse fra NPF, trykk her for flere slike videoer. 

Nedenfor er en liste over noen tegn på at du kan ha nytte av terapi:

  • Du har emosjonelle problemer som påvirker deg negativt i sosiale relasjoner, studier, jobb, eller andre arenaer i livet
  • Du trenger å snakke med noen om noe vondt som har skjedd deg eller dine nærmeste, eller noe du har vært vitne til
  • Du har slitt over lengre tid med å takle en stor overgang, endring eller tap
  • Ting som før ga deg glede og mening gir deg ingenting lengre
  • Du klarer ikke å slutte å bekymre deg om alt som kan gå galt
  • Du unngår sosiale situasjoner og isolerer deg selv
  • Du sliter med å håndtere en konflikt
  • Du sliter med å komme nær andre
  • Du sliter med å opprettholde positive relasjoner med andre
  • Du sliter med å akseptere din egen kropp eller ditt utseende
  • Du ønsker å få et mer avslappet forhold til mat, trening og vekt
  • Du har ubehagelige symptomer som stadig kommer tilbake, og som kanskje i seg selv gir deg angst, og kanskje har gjort at du har oppsøkt lege, f.eks. svimmelhet eller hjertebank
  • Du har blitt avhengig av medikamenter eller rusmidler
  • Du har lagt til deg negative vaner som du ønsker å bli kvitt, men får det ikke til
  • Du føler deg alltid stressa
  • Hver gang du prøver å stå litt opp for deg selv så får du veldig dårlig samvittighet etterpå, og ender ofte opp med å legge deg flat
  • Du føler deg prisgitt dine følelser, som du har liten eller ingen kontroll over
  • Du er simpelthen ulykkelig
  • Du har kjent på en form for psykisk smerte og tungsinn over tid og ønsker hjelp med å bli kvitt det
  • Du ender alltid opp i samme situasjon, f.eks. med mennesker som egentlig ikke er bra for deg, eller med å løpe rundt med andres ærend
  • Du ønsker hjelp til å få mer overskudd og glede i hverdagen
  • Du mistrives i ditt parforhold, kanskje vil du verken gå eller bli, og du vet ikke hva som skal til for å få det bedre
  • Du over tid har kjent på dårlig selvfølelse, selvtillit og et generelt negativt selvbilde
  • Du føler livet er meningsløst og kjenner deg likegyldig til om det skulle skje deg noe
  • Du har fysiske plager som legen ikke har funnet årsak til eller effektiv behandling for, f.eks. stresshodepine, utmattelse, irritabel tarm eller blære, fibromyalgi, m.m.